Swaziland

20 september 2014 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

De begrafenissen zijn altijd op zaterdag, zo’n 400 omdat dan iedereen vrij is. De Amarulaboom, heeft een gevlekte stam en gele vruchtjes (een soort pruim), vol vitamine C, deze worden in december geoogst. Tevens zijn ook de stam en de wortels te gebruiken, vandaar dat deze boom in Zuid-Afrika de wonderboom wordt genoemd. Van de vruchten wordt een likeur gemaakt, dit is een soort koffielikeur lijkt wel wat op Baileys. Huizen die in Zuid-Afrika worden gebouwd, worden alleen gebouwd als er geld is, wanneer het geld op is, stop men met de bouw. Het gebied waar we nu zijn, staat bekend om de landbouw van zacht citrus fruit. Mango’s worden in maart/april geoogst en de lychees in december. Achtervoegsel spruit van plaatsnamen , bv Nelspruit, betekent stroom of beekje. Achtervoegsel vlij, betekent plas, maar het heeft altijd te maken met water.

Verder qua landbouw zie je suikerriet. Als het geoogst wordt worden de plantages in de fik gestoken, zodat de bladeren verbranden, deze zijn namelijk erg scherp. Het verbranden heeft geen invloed op het suiker gehalte, omdat namelijk de stam wordt gebruikt voor de suikerwinning. Als men de bladeren niet zou verbranden, kan men zich eraan snijden.

We hebben geslapen in Bee Hives, een soort bijenkorven erg sfeervol, en goed geïsoleerd, ik kon er met mijn rolstoel zo inrijden, maar Klaas  moest bukken, de ingang is erg laag. Verder was het sanitair erg goed, was een soort bijgebouw van de Bee Hives. Het eten was erg goed, en ’s-Avond was er een kampvuur. Hebben we gezellig met z’n alle gezeten en natuurlijk ook een lekker slokkie erbij. Zie de foto’s.

1. Marjon:
    23 september 2014
    Jongens ,wat hebben jullie een mooie vakantie ,wat maken jullie veel mee! Prachtig!
  2. Mir:
    23 september 2014
    Klinkt grappig die Bee Hives. Zo te lezen, gaat het allemaal qua rolstoeltoegankelijkheid goed, wat fijn!