Hluheluwe

21 september 2014 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Vandaag een bezoek gebracht aan Nompndo. Dit is een Zulu dorp grenzend aan het Hluhluwe Wildpark. We hebben een bezoek gebracht aan een school. Op die school zitten tussen de 70 en 90 kinderen, zij hebben maar weinig leermiddelen. De voornaamste reden om naar school te gaan is de maaltijd, dit is vaak de enigste maaltijd die de kinderen per dag krijgen. Tevens moeten die kinderen vaak anderhalf uur lopen oom op school te komen en dat elke dag weer. We mochten een klas bezoeken, waar we hartelijk verdere toegezongen, en daarna moesten wij ook een liedje zingen. Niemand van de groep had een idee, dus ik zij de gek, begon maar met hoofd-schouder-knie en teen te zingen, gelukkig deed de groep snel mee, en de kinderen vonden het prachtig.

Een paar meiden van onze groep hadden ballonnen en jojo’s mee gnomen. Die wilde ze uitdelen, maar dat mocht niet, ze moesten die maar inleveren, bij het hoofd van de school. Dit wilde die meiden  niet, en vertelde dat ze de cadeautjes weer mee zouden nemen. Uiteindelijke mochten ze in een andere klas, met jongere kinderen (tussen de 4-6 jaar) dat wel uitdelen en die vonden gretig aftrek. Glimlachjes van oor tot oor. Ik heb nog in de schoolbank gezeten met een meisje, staat leuk op de foto. Ik had verder wel veel bekijks met mij n rolstoel. Een Witman in een rijstoel. We vroegen nog of de kinderen het niet vervelend vonden om zo bekeken door vele witmensen, maar zij ontkende dat. (Volgens mij vooraf ingefluisterd door de leraar).

Maar ook  nog een bezoek aan een familie thuis gedaan. Ik kon niet mee, was een zanderig pad schuin omhoog. Klaas heeft dat wel gedaan, en heeft veel foto’s gemaakt.  Het had wat weg van een  openlucht museum. Ze mochten twee huisjes bezoeken, en  kijken hoe de Zulu’s leefde, de foto’s spreken voor zich.

De gids vertelde mij terwijl de groep de huisjes bezochten, dat de directeur van de Broad Casting Company, geen diploma’s heeft, maar wel een goed netwerk. Hij heeft zijn eigen salaris verzesvoudigd toen hij directeur werd, en de rest van het bestuur de laan uitgestuurd. Een ander voorbeeld is dat een medewerker van het ministerie voor 250 miljoen ZAR heeft geïnvesteerd in zijn  huis, en de weg er naar toe. Hij is lid van het ANC. Heeft een enorm aanzien en heeft een groot deel van het electoraat van de zwartman, dit komt omdat als je stemt voor het ANC, je stemt voor God, of voor Nelson Mandela, en als het voor Mandela is dan is het goed. Ze stemmen dus niet uit politieke overweging maar enkel voor de emotie.

Daarna een gamedrive gedaan in het wildpark, waar vele witte en zwarte neushoorn zitten, het is gesitueerd heel mooi in de bergen. We hebben een tussenstop gemaakt in Manzine (= plaats van water) daar hebben we een markt bezocht. Waar we naar een kaarzenmakerij zijn geweest, echt kunstig hoe zij was bewerken. Je kunt alles vragen om te maken, en zij maken het dan. Hier wat kaarsen gekocht met luipaard print, en een batikdoek van een Zuludorp. Ik wilde dat graag hebben omdat het gesigneerd was met homo, vond uk wel heel treffend. Ook een prachtige muurschildering gezien, staat echt mooi op de foto.

1. Mir:
    25 september 2014
    Volgens mij ben je je roeping misgelopen. Ik zie je wel als leraar voor me, dat zou een gezellige boel worden.