23 september St Lucia – Durban

25 september 2014 - Durban South, Zuid-Afrika

St Lucia is van origine een Zulu dorp. In Zululand hebben ze een koning dit is een nominale figuur, hij heeft meer dan één vrouw. Hij is een gerespecteerd lid van de Zulu Volks Partij. Zij naam is Shaka. (van het liedje Shaka Zulu). Hij wilde de grootste partij worden van Zuid-Afrika, maar het ANC is uiteindelijk toch groter geworden. De leider van het ANC Jacob Zuman, is ook een afstammeling van de Zulu. Zulu (= mens van de lucht). De Zulu krijgers mogen niet voor hun 40 ste jaar zich huwen. Er gaat een mythe rond, dat de moeder van de koning in verwachting was van een kever (=Zulu). Als een Zulu overlijdt dan wordt zijn lichaam opengesneden, om zo de geest de kans te geven uit het lichaam te treden, daarna wordt het lichaam begraven. We bezoeken een Zulu markt, waar je heerlijke baby ananasjes kan kopen, voor 5 ZAR, die daar dan gelijk worden schoongemaakt. We hebben verder nog een soort sambabal en een mini bongo gekocht, en om ons zelf te  verwennen, een kralenketting met een houtsnij werk van een olifantenkop. Klaas en ik hebben allebei het zelfde om zo een verbondenheid uit te stralen, het is per slot van rekening ons koperen huwelijksreis.

We zagen nog een arme man lopen, met één rechterschoen en aan zijn linkervoet zat niets, wat was dat verdrietig om te zien. De gids heeft hem 10 ZAR gegeven, en hij voelde zich de koning te rijk. Hopelijk gaat hij nu een linkerschoen kopen. Zo’n armlastige man wordt een Boemelaar genoemd, dit is afgeleid van een dronken persoon, hij zwalkte ook een beetje, waarschijnlijk door die éne schoen.

Je ziet ook veel bomen langs de weg, één van die bomen heet Waterbessie, zit boordevol vitamine C, dit zijn kleine smaakvolle besjes. In het Zulu heet deze boom een Vleesboom. Dit wordt zo genoemd omdat men vroege het geslachte vee, te drogen hing aan die boom, maar tegenwoordig mag dit niet meer. We kwamen ook een Madubi tegen, dit is een Afrikaanse aardappel(zie foto). Je kunt het ook net als de NL aardappel koken en eten. De Madubi wordt nu in de universiteit in Stellenbosch, op de afdeling virologie als medicijn gebruikt tegen aids.

Onderweg een uurtje gestopt in St Lucia, waar we bij een koffiehuis heerlijke dubbele espresso hebben gedronken, alleen de geur al deed al je slaap uit je kop doen verdwijnen, echt lekker na al die oploskoffie die je hier tegen komt. Ik heb dus gauw een tweede espresso dopio bestelt. Ik, hoefde niet in de rij te wachten, bij mij kwamen ze speciaal het serveren. Wat een heerlijk land is dit toch, ik word over geholpen, ik wil hier nooooooit meer weg! We rijden verder naar iSimangaliso Wetland Park. Het is één van de weinige parken in de wereld dat uit vijf ecosystemen bestaat en waar meer dan 800 nijlpaarden en meer dan 1000 krokodillen leven. We hebben een mooie boottocht gedaan en een lekkere lunch voorgeschoteld gekregen, al was het wel erg winderig.3

1. Mir:
    25 september 2014
    Boeiend reisverslag. Geniet van deze mooie reis.